Khamis, 2 Februari 2012

THIS IS MY STORY - KHALILAH AQILAH TEMAN SETIA


Life as student memang menarik.. tpi life ak…?? Ak boleh ckp mcm ape ek??? Ntah.. xtaw nk gmbarkan cmne… well skrg.. cuti sem.. before last sem… (last sem????) macam biasa rutin dkt rumah… jadi “B.i.b.i.k”..mcm biasa.. thinking what to cooking from breakfast… until lar…dinner.. nasib baik xde supper….. siggghhj… bkn mengeluh.. tapi inilah sebenarnya hakikat yang mama  hadapi selama membesarkan kami adik beradik…. As wife and mother of six princess, yg mcam2 ragam dan gaya.. nasib 2 orang xde kat rumah.. sorang kat UTMJB sorang lagi kat UTMKL …. A great housewife as well as a F1 school bus driver…. Xdpt ak bayangkan macam mana mama bawah panas terik, bawak budak2 blik sek… tempuh jln jem… she SUPERWOMAN….. that’s way lar, aku cukup marah sape yang dok marah2 abg2 bus kat UTM tue.. ak taw lar diorg mcm mana.. so, jgn nk membebel sgt….Kalau kita berada dalam situasi seseorang lain, kita akan tahu keadaaan sebenarnya macam mana….. erti kata lain, "putting yourself in other's shoes"… you will know their condition exactly….. xyah nk blame2 sgt…..

~ jgn nak salahkan orang sangat... kalau xtaw hujung pangkal.... ~

Bahagia... Itulah yang boleh gambarkan keluarga aku sekarang ini... Ye, wlpun ada krisis yg menjelma.. Tpi, kna lar cri jalan penyelesaiannya.. Kalau asyik nk bergaduh jer.. Mmg x sampai ke mana lar.. Well, biarlah orang nk cakap pasal apa pun tentang aku, tapi ak xkisah... Bak orang kata 'ada aku kisah..' tpi kekadang tue kisah lar jugak... Hati manusia kan.. aku pun bukan sempurna sangat….Hidup ak xde lar semeriah mana pun. Tpi alhamdulillah.. Sampai sekarang ak msih bahagia lagi..

Sape xnk kawin kan… semua orang nak… Jujur aku cakap, wlpn ak xde teman lelaki.. Ak tetap boleh hidup bahgia dan gembira… xyah pening-pening nk fikir pasal org lain selain diri kita sendiri… nie ak tgok… sape2 yang couple tue… bagai nak rak bercinta nk ingt segala macam…. Kang salah skit, mula masing2 buat muka… ada tue jugak… sampai nk gie mna-mana pun nk kna mintak izin bf or gf dia… or. Please lar… kalu korg dh kawin xper jgk…. Ak bukan nk mengata mana-mana pihak pun… tapi kenyataan kan… di tambah.. kang ada yg nk bf or gf yg kalu boleh macam aaron aziz lar, neelofa lar… lisa surihani lar… sape lagi?? asal.. xleh kenyataan bf/gf korg mcm mana?? Guys.. sori pada yg terasa lar.. kalau ada sesapa yg baca entri nie… but.. look forward… sekali korg dh terima bf/gf korg.. terima lar diorg seadanya… yes.. ak mmg xde pengalaman bercinta.. tpi pengalaman dari kwn2 dan pesekitaran ak, yg bagi ak pengalaman…. Biar dia x cantik or handsome di mata orang lain… tapi pada yg bercinta, dialah yang terbaik… xyah nak bercinta lama2 sgt…. Berkenaan terus masuk meminang jer…. Hellooo.. diorg pun ada mak bapak k…. be gentlemen for the guys…. For sure, parents yg ada anak perempuan tue nk taw dgn siapa anak dia berkawan…  for me, xde orang yang ak percaya dkt luar sna selain my dad….. macam dlm cite “aku bukan tomboy”…. cantik adalah subjektif bagi setiap orang... so, terpulang pada kita nk tafsirkan cantik tue macam mana.. 
Pilih kerana agama, kerana agama..... bukan kerana cantik semata-mata...

Tpi bagi ak.. xpe lar ak xde teman lelaki.. sbb dalam usia menginjak 23 tahun pada 1 April nie… ak mencari seorang suami…. So far ak ada lar sorg special bf for mer.... a.k.a my dad, is the best boyfriend ever that i had... Iyer lar… mmg xblh nk samakan bf dgn ayah.. tpi dalam rumah ak.. tu lar satu2nya lelaki yg protect us… bagi Dialah wali ak, bila ak nak kawin nanti…. Sejujurnya… ak mmg takut dgn lelaki dkt luar sana… ak rasa selamat kalau ayah ak ada… wlpn mmg lar pnas baran.. al maklum darah jawa kan.. tapi ak bangga dengan papa… kdg2 tue ada gak membantah apa yg dia suruh kan, and sometime rase sgt annoying gler kalu papa dah membebel.. X boleh tahn seh...tapi dia adalah papa aku… well, kalau ak nk buat papepun, ak cbe jga nama keluarga… terasa perit tamparan papa kalau diingtkan balik… ak pernah kna lempang ok.. so.. fo that I try behave my self what ever I go… Papepun, papa is the great man that i have had...





Sepanjang perkenalan ak dgn lelaki, for sure, xkn kekal lama.. Sbb ak xtaw nk berinteraksi pun.. Al maklum semua adik beradik perempuan.. Xde lelaki pun..ada pun.. tue lar papa…. Sorg hero kat umah.. jenuh ak ngn mama and adik beradik lain nk melayan… Kadang2 ak selalu misinterpret perasaan ak sendiri dkt lelaki.. Ingt ak ske.. Tpi sbnrnya, bukan... Nth lar.. Perasaan ak pada lelaki, ak sendiri xtaw nk gmbarkn.. Meaningless kowt.... Kalu ak minat, minat gitu jelar... Lps tue. Hbs gitu... for me, no guys in dictionary of my life… Sama lar kalu ak minat artis pun.. Minat gitu jer.. Nk lebih2... Aku nie sape jer kan... Org biasa pun... tpi ak jgak insan biasa jugak.. xterlepas dari perasaan saying dan ingin dicintai.. tapi ak dah berjanji.. ak nk cari suami jer skrg nie.. well…. Nth… ^_^




Bagi ak semua sama jer... Ak melayan perasaan ak sesngsorg... Ak tahu, fizikal ak macam nie orang akan gelar ak mak org punyer lar... Tpi in my mind, i always setup that ak x segemuk itu... Tpi wlpn pada hakikatnya. Ia adalah benar... Sebab tue ak xske tgok cermin or amik gambar... Ak mmg xreti nk posing2 k.. Even nk buat cute ker.. Bkn ak... Ak dari kecik ak dah fikir, bila besar, aku nk buat apa nanti.... Nk buat apa, mak ayah aku nk duduk mana.. Yes.. Dlu family susah lar skit.. Xde senang mana pun... Tapi boleh lar untuk hidup... Tpi sekarang, Alhamdulillah boleh lar nk bersenang- senang skit... Serius ak cemburu dgn adik- adik aku... Dpt tuisyen. Dpt apa yg diorg nk even kalu sekolah suruh byr papepun diorg will still get.. Tpi mse ak dlu.. Ak fikir seribu kali kalu nk masuk pape... Nk pegi tuisyen, lagi lar.. Wlpn mse tue, ramai kawan2 yg pegi tuisyen... Aku pendamkan jer... Biarlah ak dgn cara belajar ak sndiri kan... Ble dpt result, sbb tue ak kisah x kisah.. Lgsg ak x kisah pun ak dpt berapa.. Janji jgn lar terok sgt.. Kwn2 dpt result pegi celebrate, ak terus balik rumah.. Banyak komitmen lain yang aku kena buat... Ramai kawan2 pegi matrik, aku takat tingkatan 6 jelar.. Tapi tue lar.. Ak bahagia dgn cara aku belajar.. Sama lar jgk.. Time result stpm pun.. Just berbahagia dgn result ak... Once ak x pernah nak berbahagia dgn result ak. Sbb ape.. Ak buat utk mama dgn papa ak sbnrnya.. Mama bljar smpai spm jer... Lps tue dia strt berdikari.. Then pastu keja then kawin... Bertungkus lumus besarkan enam orang anak perempuan dia nie hah.. Sampai org mengata dia pun, dia x amik port pun... Sama lar dgn papa..  Pelajaran papa yg smpai stp mse tue, kalau blh dia nk buat anak2 dia berjaya.. Sampai ke menara gading.... Papa teringin dlu nk masuk UTM..  Tpi xde rezeki.. Dan halangan-halangan lain... sampai lar lps result stpm keluar ak mohon upu.. ak mintak jgk UTM…. Smpai lar result upu keluar.. Ak dpt msuk UTM..  Mulanya ak xpercaya, tpi lps chck lagi sekali.. Btol.. Ak ingt lagi.. Time result upu keluar tue pun, mse hari jadi papa... Kira ak diterima masuk UTM sebagai hadiah hari jadi yg bermakna mse tue buat papa... Sekali lagi, aku masuk u pun sebab papa dengan mama... Ak cube buat yg terbaik.. Tpi dgn cara ak.. Ak taw.. Ak xde lar secemerlang mana... Tpi at least ak dpt tgok senyuman papa dgn mama, ak dah cukup buat ak.. Selama ak dekat utm nie pun... Ak xgne duit ptpttn sbb papa ckp dia mampu nk tanggung.. Dia ckp biarlah ptptn tue utk org yg lebih layak... Selama lima semester semua tanggungan aku dkt UTM hasil kerja papa dgn mama...  Ak buat tabungan.. Ak berazam, Satu hari nanti ak nak hantar diorg naik haji.... Aku mungkin tak terbalas dgn apa papa dengan mama dah buat, hanya Allah saja yang mampu membalasnya..... Aku x mengharapkan apa2... Cuma senyuman dan kegembiraan papa dengn mama, dh cukup buat ak…. Dan dengan ak bantu papa dgn mama uruskan perniagaan nie.. InsyaAllah, ak cuba buat yang terbaik.. baru ak tahu penat lelah, akhirnya bila mula dapat hasilnya, kepuasan yang kita perolehi daripada hasil.. aku xkan lupa apa yg papa dgn mama ajar…..





Since aku ada problem yg xdpt nk diselesaikan, nth lar ble ak nk baik... Kalu dh kena “attack..” Aku pun xleh nk buat aper dah.... Ak pun xtaw boleh melarat sampai ak boleh dpt social phobia kan... Aku pernah mengelak nk jumpa2 kawan sekelas ak.. All negative thinking about them, xyah ckp lar.. Selalu jer bermain kat fikiran nie.. kalau bab menangis, xyah ckp… lately, aku blh menangis sbb yg remeh jer… very sensitive now.. xtaw nape…The best part is, aku pernah rasa x belajar dah.. Dah putus semangat... Masa tue aku rasa, kalu nak failed subjek pun, failed lar... Dh xpeduli pape... Ak dgn dunia ak masa tue... Ak hidup sorg diri, bwk diri... Tpi ak dh biasa pun... Ntah.. Itu lar perasaan yg ak xdpt nk gmbarkn masa tue.. I need somebody to talk with, but can find that person..(for my friend… korg mmg terbaik… but I have my own self conflict….. I need somebody to talk with.. but.. as I say.. I cant find sorang pun….)….. until I found the answer is ALLAH….. dgn ALLAH jer tmpt ak luah segala nya… ak tahu… ak sorg… wlpn ak yg anggap ak seorg diri.. tpi sebenarnya.. ak x… ak lupa.. ada lagi yang menemani kita… kita kadang alpa dan lupa dengan semua tue.. leka dengan siulan dunia….. Lpas ak mengadu padaNya pada satu malam tue… ak rasa lepas segala beban ak…. Ak tahu…. Dengan Allah saja kita dapat lepaskan segalanya…. Betol.. bukan di FACEBOOK, TWITER ker… even this BLOG.. hanya Dia Maha Mendengar Lagi Maha Mengasihani hamba-hambanya……. 



aku bukan nak buka aib ak sendiri....apetah lagi aib keluargakan.... xde niat pun.. just ak nk ceritakan apa yang aku rasa... aku lebih selesa menulis daripada ak luahkan pada orang... aku pun xtaw kenapa... sebab nie semua hanyalah apa yang ak rasa dan ak x libatkan mana2 orang pun... saya minta maaf jika apa yg saya coretkan menyinggung perasaan mana-mana pihak.... ini hanyalah luahan dari rasa hati saya sahaja...... ~_~



Tiada ulasan:

Catat Ulasan